Hvordan starter jeg en folkeavstemning?

En god og oversiktlig tekst er alltid et godt sted å begynne. Teksten burde – så langt det lar seg gjøre – oppsummere dine kunnskaper om saken for at det skal vinne fram. Det er vanskelig å vurdere eller stemme på et forslag som er lite gjennomtenkt. Det er innholdet som er viktigst, men som regel lønner det seg å ikke skrive mer enn en side. For å strukturere innholdet optimalt kan du gjøre følgende:

  1. Belyse sakens formål med en oppsiktsvekkende overskrift (Eks:«Nei til oljeboring i Lofoten!»).
  2. Innledningsvis fortelle folk hvorfor de burde stemme for din sak (I korte ordelag, ca. 2-3 setninger.)
  3. Underbygge påstandene med gode argumenter (To eller tre gode/viktigste argumenter fordelt på like mange paragrafer.)
  4. Henvisning til troverdige kilder.
    • Wikipedia er aldri en troverdig kilde.
    • Hvis det f.eks handler om antall trafikkulykker i 2015, så er SSB eller Statens Veivesen troverdige kilder.
  5. Dele saken videre (Se: «Hvordan kan jeg synliggjøre min sak?»).

Til slutt vil du stå igjen med en gripende overskrift og tekst på 350-700 ord, som er lett for andre å lese og dele videre.

 

Hvordan kan jeg synliggjøre min sak?

Facebook

Facebook er et uvurderlig verktøy for å nå ut til andre mennesker. Velger du «offentlig» når du deler saken på Facebook, og venner enten «liker» eller kommenterer, så vil også venners-venner se saken. Direkte-markedsføring for alle brukere innenfor et avgrenset geografisk område er også mulig (Se: «Markedsføring«).

Twitter

Benytter du hashtag (#) riktig vil du kunne oppnå mye oppmerksomhet på Twitter på veldig kort tid. Den unike søkefunksjonen gjør det enklere å finne relevante innlegg for et tema, noe som øker sannsynligheten for at din sak vinner fart på nett. I tillegg kan du «poke» enkeltindivider og opplyse dem om avstemningen direkte ved å bruke Alfakrøll (@).

Tross relativt få norske twitterbrukere er det lettere å få kontakt med mennesker man ellers ikke ville hatt kontakt med på grunn av Twitters unike søkefunksjoner.

 

 

 

E-mail, Forum, Aviser, etc …

Det er ikke alle som bruker sosiale medier, men det er nesten utenkelig at noen ikke har en e-mail adresse. Start en e-mail-kjede og be vennene dine videresende til alle de kjenner, så vil du sannsynligvis nå ut til de som er mindre «connected» enn alle andre. Det samme gjelder for de mange ulike nettforumene. Det skader ikke å tipse avisene om aktive avstemninger som har fått mange stemmer – kanskje det blir et innlegg i morgendagens utgave.

 

Markedsføring

Under hver sak finner du en PayPal-knapp for å gi støtte til aktive avstemninger. All støtte som gis til en sak går til markedsføring på Folkeavstemning.no og Facebook. PayPal er en av de tryggeste og enkleste betalingsløsningene på nett.

 

Hvor kan jeg finne et bilde?

 

«Pixabay er et fellesskap av kreative sjeler som deler gratis bilder og videoer. Alt innhold er utgitt under Pixabay-lisensen, noe som gjør dem trygge å bruke uten å be om tillatelse.» – Pixabay

«Alle bilder på Pexels er lisensiert under Creative Commons Zero (CC0) lisensen. Dette betyr at bildene er helt gratis å bruke til ethvert lovlig formål. Bildene er gratis til personlig- eller kommersiell bruk. Bildene kan endres, kopieres og distribueres uten å be om tillatelse.» – Pexels